Siła przekazu podprogowego

Branża reklamowa stosuje obecnie bardzo wiele technik, by skutecznie skłonić klientów do zakupu produktów. Nielegalnym, choć czasami stosowanym sposobem, jest przekaz podprogowy. Polega on na umieszczeniu w reklamie bardzo krótkiego przekazu, który jest wklejony w klatki filmowe. Z uwagi na to, że trwa on ułamki sekund, nasze oko go nie dostrzega, jednak dociera on do mózgu. Efekt tego procesu jest taki, że po obejrzeniu reklamy odczuwamy potrzebę zakupienia jakiejś rzeczy lub zachowujemy się w określony sposób.

Czy przekaz podprogowy daje jakieś skutki ?

Specjaliści uważają, że przekaz podprogowy działa tylko na grupę ludzi, którzy wykazują dużą podatność na różne techniki manipulacji. Może się więc okazać, że na większość osób przekaz nie będzie działał. Z tego powodu coraz mniej producentów decyduje się na stosowanie go w swoich kampaniach reklamowych – nie dość, że może przynieść niewielkie efekty, to jeszcze jego wykrycie może skutkować negatywnymi skutkami prawnymi.

Jak reklama podprogowa jest wykorzystywana dzisiaj ?

Pomimo tego, że siła przekazu podprogowego nie została nigdy udokumentowana, wciąż wiele osób wierzy w jego skuteczność. Firmy wykorzystują ten fakt, reklamując swoje produkty jako środki pomocne przy rzuceniu papierosów czy poprawiające koncentrację i pamięć. Tak naprawdę jednak stosują one efekt placebo, gdyż wiele z reklam tak naprawdę nie zawiera przekazu podprogowego. Konsumenci nie zdają sobie z tego sprawy i traktują obietnice producentów całkiem poważnie. Takie działania skutkują efektami, które pojawiają się nie dzięki stosowaniu danego środka, a naszemu nastawieniu.

Masz zastrzeżenia co do treści niniejszego artykułu? Ok, podziel się nimi w komentarzu.
Bardziej merytorycznie o reklamie podprogowej opowiada filmik z kanału „Uwaga! Naukowy Bełkot”

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *